Kan je daadwerkelijk bezwaar maken tegen een huwelijk?

Hoe en wanneer doe je dat en wie oordeeld over je bezwaar?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
34.3K

Het beste antwoord

Ja, zoals eerder genoemd kijk in het burgerlijk wetboek familierecht, deel I, bezwaar maken kan schriftelijk bij
degene die het huwelijk gaat voltrekken: de ambtenaar van de burgerlijke stand en deze oordeelt ook over het bezwaar, daarna staat er eventueel beroepsprocedure open bij de rechtbank.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ja dat kan maar je moet wel eem goed argument hebben waarom het huwelijk niet door mag gaan
kijk maar eens in het wetboek
zie link hier onder voor het wetboek

Toegevoegd na 2 minuten:
mocht een van de partners onder curatele staan, of hij of zij heeft een geregitreed partnerschap met een ander of men trouwt om een verblijfsvergunning
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat kan, dat doe je bij gemeente (ik denk burgerzaken) en die oordeelt.
Reden van bezwaar:bv. polygamie.
Oftewel als je weet dat ienmand al getrouwd is, bv in verwegistan, dan kan je hier bewaar maken tegen een huwelijk dat ie hier wil afsluiten, ongeacht of het in dat verweggistan wel toegestaan wordt om meer dan 1 partner te hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat kan. Ten eerste moet je als ouder van een minderjarig kind toestemming geven (art 1:35 BW). Daarnaast is toestemming nodig van de curator in geval iemand wegens verkwisting of drankmisbruik onder curatele staat (art 1:37 BW) of van rechter bij geestelijke gestoortheid (art 1:38 BW). Als een nauwe bloedverwant is, mogen zij niet trouwen (art. 1:41 BW).

Een huwelijk kan gestuit worden indien niet aan de bovenstaande vereisten is voldaan of er sprake is van een schijnhuwelijk (oogmerk op verkrijging van toelating tot Nederland) op grond van art. 1:50 BW. Bevoegd tot stuiting zijn volgens art 1:51 BW bloedverwanten in rechte lijn, broers, zusters, voogden en curatoren van de aanstaande echtgenoten.

Toegevoegd na 2 minuten:
Stuiting doe je bij de burgerlijke stand (art 1:54 BW) en heeft tot gevolg dat het huwelijk niet door kan worden voltrokken (eventueel totdat de stuiting is opgeven ).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is voornamelijk de ambtenaar van de burgelijke stand zelf die de tijd nodig heeft om te onderzoeken of het huwelijk wel doorgaan kan/mag vinden. Maar iedere andere burger mag dat, gezien de wet, ook.

Er wordt uitgezocht of beide partners wel ongehuwd zijn, geen familie zijn, etc.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je wilt trouwen, moet je eerst aangifte doen van dat voornemen bij de ambtenaar van de burgerlijke stand. Dit wordt ook ondertrouw genoemd. Ouders, grootouders, kinderen, broers , zusters, het openbaar ministerie en eventuele voogden en curatoren van de aanstaande echtgenoten kunnen in de periode tot de huwelijkssluiting het huwelijk stuiten. De gronden voor stuiting staan in de wet. De belangrijkste zijn: onbevoegdheid (bijvoorbeeld door ondercuratelestelling of minderjarigheid), gevaar voor een schijnhuwelijk, gestoorde geestesvermogens, polygamie en verwantschap. De ambtenaar van de burgerlijke stand kan het huwelijk stuiten door een akte te betekenen aan de gemeente waar het huwelijk voltrokken zou worden. Het komt niet zo vaak voor.