Hoe kun je een zelf gezaaide komkommerplant bestuiven?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
10.1K

Het beste antwoord

Veel soorten komkommers hebben parthenocarpische vruchten, dat betekend, dat ze vrucht geven zonder bestuiving.
Aan de komkommerplanten komen twee soorten bloemen.
Mannelijke en vrouwelijke.
De man bestaat enkel uit een grote gele bloem, bij de vrouw zit er achter de bloem, al het begin van het vruchtje aan.
Je kan dus al voor de bloem open gaat zien, of het een man of vrouwtje is.
Voor het verkrijgen van een komkommer hoef je dus nooit de bloemen te bestuiven/ bevruchten.
Verders zullen insecten zorgen voor de bestuiving die eigenlijk niet nodig is.
Alleen voor het krijgen van nieuwe soorten, wordt het kunstmatig toegepast, men haalt dan regelmatig alle mannelijke bloemen weg en bestuift de vrouwelijk bloemen met stuifmeel waar men mee wil kruisen.

Toegevoegd na 1 dag:
op de foto een vrouwelijke bloem, met het begin van een komkommer direct achter de bloem.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Rieneke1
11 jaar geleden
grappige weetjes weer ed :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gewoon een +1
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja hoor, pompoenen, kalebassen, courgette's, meloen, allemaal het zelfde.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je zegt: 'bij de vrouw zit er achter de bloem, al het begin van het vruchtje aan'.
Betekent dat, dat er achter élke vrouw een komkommer zit of komt of alleen dat het daar kan voorkomen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
elicrates, ja, achter iedere vrouw zit een komkommer.
Die zie je al zitten voordat de bloem er is.
Zal een foto plaatsen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt Ed! Als ik je kennis nog wat verder mag gebruiken (voor de 10 punten) :
Ik heb weleens gehoord en ervaren dat er slecht zaad is. Zou het kunnen dat in dat geval toch niet elke vrouw een komkommer geeft?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
de meeste komkommers hebben geen man meer nodig, omdat ze vrucht vormen zonder het stuifmeel van de man.
dat noemen ze dus parthenocarpische vruchten.
Een optimaal staaltje van vrouwen emancipatie. ;-) Of was je reactie een grapje? ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, mijn vraag was zeker geen grapje! Je reactie was geen antwoord op mijn reactievraag.
Ik heb nl. een aantal planten waarbij aan de vrouwelijk bloem geen komkommer zit of lijkt te komen. Vandaar mijn vraag. Maar ik weet niet of je ervaring hebt met (minder) vruchtbare planten wat komt door slecht zaad (en of dat kan)??!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Aan alle vrouwelijk bloemen zitten het begin van een komkommer, waar het niet aan zit, zijn de mannetjes.
Vaak zijn die ook wat groter.
Bij een slecht groeiende komkommerplant, groeien niet alle komkommers verder, maar worden geel en sterven af.
Dit gebeurt ook altijd, als met de plukrijpe komkommers er aan laat zitten, dus niet plukt.
Komkommerplanten, hebben veel water en mest nodig,
een tijdelijk tekort, geeft direct al dode vruchtjes.
Er zijn heel veel soorten komkommers en telkens komen er weer nieuwe bij.
Nieuwe soorten moeten altijd een verbetering zijn, van de oudere soort, dus is nooit slechter, of minder vruchtbaar, of minder goed zaad.
Dus denk ik wat jij ziet, de mannelijke bloemen zijn.
Het komt dus niet door slecht zaad, hooguit ligt het aan de soort, omdat de een veel mannelijk bloemen heeft en de andere soort, vrijwel niet.